העתקת מקום מגורים של קטינים

עו"ד רם גלבוע

דיני משפחה

נובמבר 27, 2019

מה תמצאו במאמר?

הליך גירושין

גירושין מהווים תמיד אבן דרך משמעותית ביותר בהתפתחות של משפחה ככלל ועבור ילדי המשפחה בפרט ולמעשה מהווים האירוע היותר משמעותי בילדות של ילדים אלה.

גירושין, יותר משהם מסמלים פרידה בין הורים, הם מסמלים מהפך,  מחייבים שינוי ומאיימים לפגוע ברצף של חיי הילדים. השינוי הפיזי במבנה המשפחה גורר שינוי מבני המשפיע על חלוקת תפקידים וסמכויות, על הנגישות והזמינות של ההורים לילדים, על התפיסה הכלכלית של המשפחה ועל חלוקת משאבים כמו זמן וכסף.

אזור מגורים

אזור המגורים של שני ההורים הוא בעל חשיבות עליונה לטובתו של הילד, שכן מרחק גדול בין ההורים ימנע מאחד ההורים, לרוב האב, קשר רציף ועקבי עם ילדיו.

על פי החוק ומתוקף האפוטרופסות, החלטות עקרוניות ומהותיות כגון מעבר מקום מגורים למרחק משמעותי חייבות  להיעשות בידיעת ובהסכמת שני ההורים . הגדרת הורה כמשמורן יחיד אינה מקנה לו זכות לקבל החלטות אלו על דעת עצמו

מומלץ מאוד להוסיף לתוכנית ההורות תחום מוגדר למגורי ההורים. כמו כן רצוי לקבוע שאם אחד ההורים מחליט על דעת עצמו לעבור עם הילדים למקום מרוחק, נטל הנסיעות והאחריות להביא את הילדים לשהייה עם ההורה השני יוטל עליו. הסדר שכזה ירתיע רבים מההורים לפעול בניגוד לחוק. כמו כן מומלץ לקבוע שגם מעבר של הורה ללא הילדים יתבצע רק בהסכמת ההורה האחר ובאין הסכמה באישור בית המשפט.

זכויות ההורים

האם זה תקף משפטית, האם אין כאן סתירה לזכויות הבסיסיות ביותר של כל הורה, באשר הוא אדם, לבחור לעצמו את מקום מגוריו, לעבור בעקבות קשר זוגי חדש או בעקבות משרה טובה יותר? למרות שלא ניתן למנוע מעבר מגורים של אדם מבוגר, הרי שכיום, כאשר למבוגר נלווים גם קטינים, ויש במעבר כדי להשפיע על הקשר שבין הילדים להורה הנשאר, בית המשפט לא תמיד מאפשר לאם מעבר מגורים ובודק כל מקרה לגופו.

בנושא זה יפים דבריו של כבוד השופט ניצן סילמן בתמ”ש 4212-12-09:

“אני דוחה גם את טענות האם כי כמשמורנית נהנית היא מעדיפות המצדיקה מתן אפשרות מעבר; נכון כי אין ברצון לבצע מעבר כדי לסכן את המשמורת; אך בשאלת התרת המעבר יש לשקול גם שינוי המשמורת, וכחלק בלתי נפרד מהשיקולים, במיוחד עת מדובר בהסדרים נרחבים קודם למעבר.”

ניצן סילמן

ומה לגבי מעבר מגורים (ללא הילדים) של האב? נכון להיום לאבות גרושים אין כל חובה חוקית להיות בקשר עם ילדיהם ולעמוד בזמני השהות שנקבעו. כיוון שהמערכת כולה מתייחסת להורותו של האב כמשנית, האב יכול כיום לעבור מקום מגורים מכל סיבה, ללא צורך במתן הסבר או קבלת אישור לכך, ולכל מקום שיחפוץ. מעבר של האב למקום מרוחק בהחלט יוצר קושי ולחץ על מערכת היחסים שלו עם הילד. הגעה דורשת יותר משאבים (כסף, זמן, תכנון) ולילד קשה יותר להגיע לאביו באופן עצמאי. במקביל, מעבר שכזה מטיל עול על כתפי האם. המצב הזה פוגע, בסופו של דבר, בילדים.

שורה תחתונה

לסיכום: סוגית העתקת מגורים לאחר גירושין היא סוגיה מורכבת בשל ההיבטים הפסיכולוגיים, המשפטיים והחברתיים הרבים הגלומים בה. מטבע העניין, כאשר ההכרעה בין רצונותיהם וצרכיהם של שני הורים מגיעה עד לשערי בית המשפט, קשה לצפות לפתרון שלא יאכזב לפחות אחד מהצדדים. אם הכרעה רגילה בעניין משמורת ילדים היא – במצב הטוב – בבחינת הרע במיעוטו, הרי כאשר מדובר בהכרעה כה מרחיקת לכת לא רק בחיי הילדים אלא גם באלה של ההורים, לא ניתן לצפות לפתרון כפוי שיטיב עם כולם.

לכן, כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום המעמד האישי לשם קבלת חוות דעתו המקצועית.

התקשרו עכשיו לשיחת ייעוץ

ניתן לפנות גם בפייסבוק

אפשר גם דרך הווטסאפ

מאמרים נוספים

חובת האב לילדיו הקטינים לאחר הגירושין

משולש היחסים מערכת היחסים וכן החובות והזכויות של המשולש המורכב מאב, אם וילד קטין מתחיל, לענייננו כמובן, בהבאת הילד לעולם ומסתיימת עם הגעת הילד...

זכות הירושה

משמעות זכות הירושה משמעות זכות הירושה היא שאדם אשר צבר רכוש (נכסים, הון וכו’) בחייו מעביר את רכושו במתנה לאחר מותו לאדם אחר לרוב למשפחתו...

משמורת משותפת

מהי משמורת משותפת משמורת משותפת, זהו הסדר בו מוגדרים שני ההורים כמשמורנים על ילדיהם, ובהתאם לכך חולקים ביניהם באופן שווה את נטל גידול הילדים...

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

חייגו עכשיו וקבעו פגישה אישית

דילוג לתוכן