הליך שימוע לעובד

עו"ד רם גלבוע

דיני עבודה

נובמבר 28, 2019

מה תמצאו במאמר?

מה זה שימוע

שימוע הוא הליך שבו ניתנת הזדמנות לאדם, לפני קבלת החלטה משמעותית בעניינו, להשמיע את טענותיו בעניין זה בפני הגורם המחליט, כדי שישנה את ההחלטה המתגבשת.

אי עריכת שימוע “מככבת” בשנים האחרונות יותר ויותר בתביעות של עובדים ובפסקי דין בבתי הדין לעבודה. עובדים שפוטרו ומגישים תביעות נגד מעסיקיהם, מכניסים לתביעות יותר ויותר את הטענה שהמעסיק לא ביצע שימוע או לא ביצע אותו כנדרש.

איך מתבצע הליך השימוע

בהתאם לפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה יש לערוך שימוע לעובד קודם לקבלת החלטה על פיטוריו. בתהליך השימוע יש להודיע לעובד כי נשקלים פיטוריו, ולתת לו הזדמנות להשמיע את נימוקיו לשלילת החלטה לפטרו. אין לקבל החלטה על הפיטורים קודם לשימוע, אלא לקיים את השימוע בתום לב: לשמוע את נימוקיו של העובד, ורק לאחר מכן להחליט בעניינו.

נקבעו שורה של כללים באשר לאופן עריכת הליך השימוע, בין היתר, לאפשר לעובד להיערך באופן ראוי, ללמוד את הטענות, להכין טיעונים כנגד האמור כנגדו, להיות מלווה ולערוך פרוטוקול של הליך השימוע.

מהן ההשלכות של אי עריכת השימוע

מעסיק המפר את חובת השימוע ולא מאפשר את זכות הטיעון כראוי, באופן הלוקה בפגם מהותי היורד לשורשה של ההחלטה לסיים העסקתו של העובד לאלתר, החלטה שניתנת שלא כדין, באופן המחייב מתן סעד של פיצוי כספי בגין אי עריכת שימוע ולחלופין, בגין עריכת שימוע בהליך שלא כדין.

מה לעשות במקרה של פיטורים ללא הליך שימוע

פיטורים אשר יעשו תוך שלילת זכות הטיעון מהעובד, יחשבו כפיטורים שלא כדין. העובד יוכל לבקש סעדים מבית הדין לעבודה. כאשר מדובר במעסיקים ציבוריים העובד עשוי לקבל, בנסיבות המתאימות, סעד של ביטול הפיטורים והשבתו לעבודה.

עובד במגזר הפרטי יוכל לבקש סעד של פיצויים. שיעור הפיצוי בגין אי ביצוע שימוע מסור לשיקול דעת בית הדין, אשר יביא בחשבון נתונים כמו – וותק העובד, תום הלב של הצדדים, חומרת הפגיעה, ועוד. בתי הדין לעבודה נוהגים לפצות באמצעות חיוב בתשלום בגובה של מספר חודשי שכר.

בשימוע רשאי העובד להסתייע ולהתייצב עם עורך דין.

התקשרו עכשיו לשיחת ייעוץ

ניתן לפנות גם בפייסבוק

אפשר גם דרך הווטסאפ

מאמרים נוספים

התיישנות תביעות בדיני עבודה

חוק ההתיישנות חוק ההתיישנות, התשי”ח-1958 קובע את מסגרות הזמן לפתיחתם של הליכי משפט אזרחיים והסדרים נוספים שלפיהם מחושבות תקופות ההתיישנות השונות. חוק ההתיישנות קובע...

פיטורים שלא כדין

יחסי עובד מעביד כאשר מתקיימים יחסי עובד-מעביד, למעסיק שמורה הזכות לנהל את מפעלו, ובכלל זה העברת עובד לתפקיד אחר או הפסקת עבודתו. יחד  עם...

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

חייגו עכשיו וקבעו פגישה אישית

דילוג לתוכן