התיישנות תביעות בדיני עבודה

עו"ד רם גלבוע

דיני עבודה

נובמבר 28, 2019

מה תמצאו במאמר?

חוק ההתיישנות

חוק ההתיישנות, התשי”ח-1958 קובע את מסגרות הזמן לפתיחתם של הליכי משפט אזרחיים והסדרים נוספים שלפיהם מחושבות תקופות ההתיישנות השונות. חוק ההתיישנות קובע את הכלל לפיו, פרק הזמן להגשת תביעה כספית, שאינה נוגעת למקרקעין, הינו שבע שנים מהיום שבו נולדה עילת התביעה. אולם, קיימים חוקים ספציפיים הקובעים פרקי זמן שונים לעניין התיישנות הליכים הנוגעים למימוש זכויות עובדים במסגרת דיני העבודה, כדלקמן:

שכר עבודה ופיצויי פיטורים

העובד רשאי לתבוע שכר עבודה או פיצויי פיטורים שלא שולמו לו, וזאת עד שבע שנים מיום שנוצרה עילת התביעה (היום בו היה זכאי העובד לקבל את השכר או את פיצויי הפיטורים הנתבעים).

פיצויי הלנת שכר ופיצויי הלנת פיצויי פיטורים

סעיף 17 לחוק הגנת השכר, התשי”ח-1958, קובע: 

אם השכר / פיצויי הפיטורים שולמו באיחור, הזכות לתבוע את פיצויי ההלנה תתיישן תוך 60 ימים מיום שהעובד קיבל את השכר / פיצויי הפיטורים, אולם בית הדין האזורי לעבודה רשאי להאריך את התקופה של 60 ימים לתקופה של 90 ימים.

אם השכר / פיצויי הפיטורים לא שולמו כלל, הזכות לתבוע את פיצויי ההלנה תתיישן תוך שנה מהיום שבו רואים אותם כמולנים.

יצוין כי כאשר מדובר בתופעה של איחור בתשלום שכר (להבדיל משכר שלא שולם כלל), שחוזרת על עצמה, קובע חוק הגנת השכר תקופת התיישנות ארוכה יותר. אם הלין המעסיק את שכרו של העובד, או חלקו, 3 פעמים בתקופה של 12 חודשים רצופים שבתוך 3 השנים הרצופות שלאחר יום תשלום השכר שבו קשור הפיצוי, תהא תקופת ההתיישנות שלוש השנים האמורות.

חופשה שנתית

סעיף 31 לחוק חופשה שנתית, התשי”א-1951 (להלן – החוק), קובע כי תקופת ההתיישנות לכל תביעה עפ”י החוק, היא שלוש שנים.

דמי הבראה

כל עוד מתקיימים יחסי עובד – מעביד, חלה תקופת התיישנות רגילה של שבע שנים. עם זאת, לאחר סיומם של יחסי עובד – מעביד, עובד יהיה זכאי לקצובת הבראה רק לגבי תקופה של עד שנתיים שלפני תום תקופת עבודתו, אם לא קיבל את קצובת ההבראה עבור אותה תקופה במהלך עבודתו.

הפרשות לקופת גמל

העובד רשאי לתבוע הפרשות לקופת גמל שהמעביד לא הפריש עבורו, וזאת עד 7 שנים מיום שנוצרה עילת התביעה. במקרה שהמעביד חייב להפריש עבור העובד כספים לקופת גמל ולא עשה כן, נראה כי המעביד עלול למצוא עצמו במצב בו העובד ו/או שאריו ו/או יורשיו יוכלו לתבוע ממנו את מה שנגרע ממי מהם בעקבות אי קיום הוראות הצו, ולרבות – הכספים שלא הופקדו (נטו) בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, אובדן רווחים בקופת הגמל כתוצאה מאי ההפרשה במועד, זכויות הפנסיה (שלא התגבשו כתוצאה מאי ההפרשה), פנסיית נכות/שאירים במקרה של אירוע מזכה וכו’.

שוויון הזדמנויות בעבודה

באשר לתביעה אזרחית הנובעת מהפרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ”ח-1988, נקבעה בסעיף 14 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תקופת התיישנות של שלוש שנים מיום שנוצרה עילת התביעה.

הטרדה מינית

תביעה בשל העוולות המצוינות בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ”ח-1998, תתיישן לאחר שחלפו שלוש שנים מיום שנוצרה העילה. 

ולכן חשוב ואף רצוי להתייעץ עם עורך דין העוסק בנושא.

התקשרו עכשיו לשיחת ייעוץ

ניתן לפנות גם בפייסבוק

אפשר גם דרך הווטסאפ

מאמרים נוספים

הליך שימוע לעובד

מה זה שימוע שימוע הוא הליך שבו ניתנת הזדמנות לאדם, לפני קבלת החלטה משמעותית בעניינו, להשמיע את טענותיו בעניין זה בפני הגורם המחליט, כדי שישנה את ההחלטה...

פיטורים שלא כדין

יחסי עובד מעביד כאשר מתקיימים יחסי עובד-מעביד, למעסיק שמורה הזכות לנהל את מפעלו, ובכלל זה העברת עובד לתפקיד אחר או הפסקת עבודתו. יחד  עם...

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

חייגו עכשיו וקבעו פגישה אישית

דילוג לתוכן