מעמדו של ערב במשולש היחסים הקיים: חייב – ערב – נושה

עו"ד רם גלבוע

כללי

מרץ 6, 2020

מה תמצאו במאמר?

מה היא ערבות

ההגדרה לערבות מצויה בחוק הערבות: “ערבות היא התחייבותו של אדם לקיים חיובו של אדם אחר כלפי אדם שלישי”. במילים אחרות, ערב הוא אדם המתחייב לפרוע את חובו של חברו אם זה לא יפרעהו במועד.

בשנים האחרונות התפתחה תופעה חמורה של פגיעה קשה בערבים החותמים על ערבות לעמיתים לעבודה, לידידים או לבני משפחתם. החתימה על ערבות גרמה להרס כלכלי של הערבים במקרים רבים, כאשר הוחתמו ערבים על ערבות על סכום מסוים, וזה תפח למימדים עצומים. מקרים רבים נאלצו הערבים למכור את רכושם, ולא היה די בו לפרוע את ערבותם. החוק בא להגן על הערב היחיד מפני פגיעה בלתי סבירה בו כתוצאה מחתימת ערבות בלתי מוגבלת”.

המסגרת הנורמטיבית המסדירה את יחסי נושה – ערב או בנק – ערב נשאבת מהוראות חוק מגוונות הקבועות בראש ובראשונה בחוק הערבות אך לא פחות מכך גם בדיני החוזים, בדיני הנזיקין הכלליים, כמו גם בחוק הבנקאות (שירות ללקוח).

סוגים שונים של ערבויות

ערבות לחוב מוגדר: הערבות ניתנת לשם בטוחה לחוב מוגדר מראש של בעל החוב כלפי הנושה.

ערבות מוגבלת בסכום: הערבות יכולה להיות לשם בטוחה לכמה וכמה חיובים (לדוגמא הלוואה ואשראי בחשבון הבנק) אך סכום הערבות הכוללת קבוע וידוע מראש.

ערבות מתמדת וערבות שאינה מוגבלת בסכום: הערב מתחייב לפרוע חיובים קיימים ועתידיים שבין הנושה – בד”כ הבנק, לחייב העיקרי. התחייבותו של הערב היא אינה על חוב מוגדר מראש אלא לחיובים מתחדשים מעת לעת.

סוגים שונים של ערבים

חוק הערבות מבחין בין שלושה סוגים של ערבים: ערב “רגיל”, ערב יחיד וערב מוגן. ההבדל העיקרי בין סוגי הערבים הוא היקף ההגנה שהחוק פורש עליהם.

ראוי לזכור כי המחוקק הציב חומת מגן סביב הערבים ומנע הגשת תובענה נגדם בטרם מוצו כל הליכי ההוצאה לפועל נגד החייב. חומת מגן זו הוצבה בקו התפר שבין יחסי נושה-חייב-ערב והיא נועדה לתת ביטוי לשינוי המהותי שחל בחוק כלפי מימוש חיוביהם של הערבים. תכליתם המרכזית של התיקונים שחלו בחוק הערבות נועדה להגן על הערבים, משום שההנחה הבסיסית היא שמי שצריך להחזיר הלוואה שהוא נטל, הוא מי שנטל את ההלוואה ולא חברו שעשה לו טובה וחתם על הערבותדברי ההסבר אשר פורטו במאמר זה הובאו בצורה חלקית, תמציתית ובכלליות. בשום מקרה אין לראות בהם את נוסח החוק. אין המאמר דלעיל מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מחלוקת בענייני ערבות מומלץ בחום לפנות לעורך דין המתמחה בכך על מנת להבטיח את כל זכויותיכם ע”פ הדין.

התקשרו עכשיו לשיחת ייעוץ

ניתן לפנות גם בפייסבוק

אפשר גם דרך הווטסאפ

מאמרים נוספים

מה יותר קשה? להיות זוכה או חייב בהוצאה לפועל

מה זה הוצאה לפועל הוצאה לפועל (להלן יקרא: “הוצל”פ” ) היא הליך המשמש אדם לשם מימוש פסק דין שניתן לטובתו על ידי בית משפט...

הטרדה מינית

נושא חשוב המופיע בכותרות העיתונים ובתקשורת השכם לבקרים. בואו ננסה לקשור את הפן האישי לפן המשפטי ויחסי הגומלין ביניהם. מה היא הטרדה מינית בלשון...

ייפוי כוח מתמשך

מה זה ייפוי כח מתמשך ייפוי כוח מתמשך הוא בעצם מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד ועל ידי מי...

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

חייגו עכשיו וקבעו פגישה אישית

דילוג לתוכן